حضرت محمدصلی الله علیه وآله و رویارویی با اشرافی‏ گری

نویسندگان

فاطمه ارجلو

چکیده

رفاه‏طلبی و اشرافی‏گری به عنوان آسیبی اجتماعی هر گاه فرد یا بخشی از جامعه را فرا گیرد، مانند ویروسی خطرناک، خیلی زود به سایر قشرها و طبقات اجتماعی منتقل شده و سلامت جامعه بشری را تهدید می‏کند. رهبران دینی و جامعه شناسان، این آسیب اجتماعی را در جوامع مختلف بررسی کرده‏اند. شیوه حضرت محمدصلی الله علیه وآله به عنوان رهبری که مدیریت کلان جامعه را عهده‏دار بود، الگوی خوبی است برای: 1- شناسایی خصیصه رفاه‏طلبی و اشرافی‏گری در انسان‏ها و جامعه‏های بشری، 2- پیش‏گیری از ظهور روحیه اشرافی با شناخت نشانه‏های آن و 3- مقابله و درمان آن بر اساس روش‏های آن حضرت، که برای جوامع امروزی نیز راه‏گشاست.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

جانشینی پیامبرصلی الله علیه وآله؛ انتقال کاریزما

پس از وفات پیامبرصلی الله علیه وآله، جانشینی ایشان مهم‏ترین مسأله‏ی مطرح در جامعه‏ی اسلامی بود. علاوه بر امام علی‏علیه السلام - به عنوان چهره‏ی شاخص اهل بیت‏علیهم السلام - گروه‏ها و جریانات فکری دیگری مدعی دستیابی به خلافت بودند. آنان به منظور تحت‏الشعاع قرار دادن علی‏علیه السلام در افکار عمومی، و شکستن انحصار جاذبه‏ی کاریزمایی او، به معرفی و تقویت نهاد کاریزمایی صحابه برای رقابت با اهل‏بیت‏علی...

متن کامل

گفتمان امنیتی پیامبر اعظم صلی الله و علیه وآله

هم چنان که عرب های جاهلی بر اساس اهداف ومنافع خویش تعریفی از امنیت ارائه می کردند پیامبر اکرم 9 نیز بر اساس اهداف ومنافع دین اسلام که رهبر آن به شمار می رفت تعریفی از امنیت داشته است که بر اساس آن تعریف در ظرف مدتی کوتاه امنیتی ایجاد کرد که همه مسلمانان در سایه آن از هر جهت در آرامش به سر می بردند. پیامبر برای ایجاد امنیت برنامه هایی به اجرا درآورد که هم در کوتاه مدت وهم در دراز مدت توأم با موف...

متن کامل

کاووشی در نماز شب پیامبر اکرم «صلّی الله علیه وآله»

این مقاله به حکم نماز شب بر پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله) می پردازد. با توجه به آیات قرآن و روایات وارده از طریق شیعه و اهل سنت و نیز گفتار مفسران و فقهای شیعه و اهل سنت درباره نماز شب رسول خدا(صلّی الله علیه وآله ) سه فرض را به این شرح می توان بیان کرد: فرض اول: نماز شب از ابتدا بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله) مستحب بوده و برای آن چهار دلیل ذکر شده که ضعیف است. فرض دوم: نماز شب در آغاز بر پیا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام

ناشر: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

ISSN 2008-6431

دوره 6

شماره شماره 2 - تابستان - مسلسل 22 2005

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023